"Opnå en bedre kropskontrol, styrke og smidighed"

Pilates / Power Pilates

Med regelmæssig pilates træning

opnår du en bedre kropskontrol, styrke og smidighed, men det tager tid at beherske de forskellige teknikker, så vær tålmodig.
Grundlæggende er Pilates en træningsmetode, der arbejder på at skabe en velafbalanceret krop. Endvidere er Pilatesmetoden en universel træning for krop og sjæl, hvor der især er fokus på de dybereliggende små, men oftest svagere muskelgrupper, der er ansvarlige for en korrekt og sund kropsholdning. Træningen omfatter styrkeøvelser, opbygning af muskler, udstrækning samt afspænding og kontrolleret vejrtrækning.
Pilates er for alle der vil gøre noget godt for deres krop, både for at komme spændinger, rygproblemer og smerter til livs, men også som aktiv sundhedsforebyggelse og for at få en flot veltrænet krop. Målet med Pilates er at opnå den absolutte beherskelse over kroppen ved at kontrollere hver enkelt detalje i øvelserne.
Kroppen bliver trænet effektivt for at opnå en naturlig balance mellem smidighed og kontrollerede bevægelser. På den måde bliver den naturlige muskelbalance genoprettet, forkortede muskler bliver strakt ud og svækkede muskler bliver styrket.
Pilatesmetoden lægger i høj grad vægt på kvaliteten i udførelsen og ikke på antallet af øvelser og gentagelser. Pilates har især fokus på styrkelsen af musklerne, stabilisering af kropsholdningen og en øget bevægelighed, mens man samtidig undgår at belaste kroppen i for høj grad. Metoden er udviklet af Joseph H. Pilates for mere end 90 år siden og han kaldte sin teknik contrology. Træningen giver en bedre kropsholdning og balance, idet det fokuseres på centret af kroppen – den dybe mave og rygmuskulatur. Alt dette tilsammen giver et større fysisk velvære, men i allerhøjeste grad også psykisk, da træningen forbinder krop og bevidsthed.

Timen vil indeholde opvarmning af alle muskelgrupper og derefter øvelser til styrkelse af både store og små muskelgrupper og det hele vil foregå ved kroppens og tyngdekraftens hjælp. Der vil endvidere blive arbejdet en del med styrketræning, dvs. øvelser som styrker skuldre, tri- og biceps og endvidere ryg- og mavemuskler, da de er vigtige muskelgrupper for at opretholde og vedligeholde en god kropsholdning.

Der vil i perioder være øvelser med rodondo-bold, håndvægte og elastikker. Endvidere vil timen indeholde Standing Pilates, Yoga-Pilates og Power Pilates.

Jeg tilbyder Pilates-undervisning for hold med 4-15 deltagere. Også på arbejdspladser.

 

Uddannet DGI Pilates instruktør.

Pilates-undervisning

Jeg startede et nyt pilateshold torsdag formiddag og holdet skulle køre i alt 8 gange med 1 1/2 time pr. gang. Der var 3 tilmeldte, alle kvinder over 60 år og den ene kendte jeg i forvejen. De to andre var helt nye. Første gang var den deltager som jeg kendte syg, så der ville kun komme 2 deltagere. Jeg startede timen som jeg plejer, med at spørge deltagerne om hvilken hensyn jeg skulle tage mht. skavanker, skader og lign.
Jeg tænkte umiddelbart efter: hold da op, det bliver nogle lange timer og sæson. Den 1. time gik med at finde ud af hvor mange af de gængse og nemmeste øvelser de to damer kunne klare. Resultatet var faktisk ingenting. Uha det blev en lang sæson. Da timen var gået, tror jeg faktisk at de var ligeså frustreret som jeg, så min tanke var at dem så jeg nok ikke igen.
Næste torsdag kom, den ene deltager var stadig syg, så jeg forberedte mig på at der ikke ville dukke nogen op, men 5 min. før timen begyndte, dukkede de to damer op og jeg indstillede mig på at få det bedste ud af timen. Vi kom igennem lektionen og følelsen var ligesom sidst: de kommer ikke igen. 3. lektion foregik som de to andre og den fjerde gang kom den sidste deltager, frisk og i hopla til at give den gas.
Åh nej, jeg kunne næsten ikke overskue det. Straks inde i lektionen bekendtgøre den ene kvinde at hun var begyndt at træne nogle af øvelserne derhjemme og der blev jeg mildest talt paf og et håb begyndte at spire inden i mig. Stemningen blev faktisk vendt i den time og deltagere blev nu mere afslappet og der var overskud til at grine. Nu gik det hurtigt fremad.
Den sidste lektion oprandt og jeg var i stand til at gennemføre en ganske almindelig pilatestime og kunne endda give kvinderne nogle udfordringer som de gennemførte. De var blevet rigtig dygtige. Sidst i timen fik jeg en blomst og en kæmpetak for min tålmodighed og gode humør, men jeg prøvede at fortælle dem, at det var mig der skulle takke dem, men jeg tror faktisk ikke at de forstod hvilken øjenopåbner de havde givet mig.
Luk menu